Mostanában
nagyon érdekel az írás. Leszűkítve persze nem a helyesírásra gondoltam, vagy
egyéb más írásra, hanem az alkotásra, amikor egy művet hozunk létre. Amikor
megírom a bejegyzéseim - amit magamban csak cikknek nevezek - sokszor nem is gondolkodom
a témán, hanem, ami éppen foglalkoztat, azt írom meg. Most is így vagyok vele.
Művek írásával
már évek óta foglalkozom, de, hogy napvilág is lássa, azt csak idén kezdtem el.
Eddig az a tipikus az asztal-fióknak-író-emberke voltam. Mikor jött a blog
ötlete, gondoltam bele, hogy talán mások is szívesen olvasnák, amit írok. Tehát
belevágtunk a többi Kultúrbúvárossal. Azóta szinte leállíthatatlan vagyok.
Novellák, és cikkek pattannak ki a fejemből, míg sajnos megkezdett regényemmel
nem haladok valami sokat.
Sokszor
felteszik azt a kérdést, hogy miért jó írni? Miért kezdtem el én magam is írni?
Egyszerű válasz az lenne, hogy a képzeletem már nem bírta a túlterhelést,
valahova le kellett adni. De igazából nem ez a valódi válasz. Senki nem ezért
kezd el írni. Valami konkrét célja van. Érzéseit kifejezni, másokat, vagy saját
magát szórakoztatni, vagy egyszerűen csak híresnek lenni.
Persze,
mondhatnánk azt, hogy kezdetben mindenki híres akar lenni. Nálam is így
kezdődött. Úgy gondoltam jól írok, és szeretem is csinálni, hát akkor miért is
ne? Most pedig úgy vagyok vele, hogy szeretek írni, és szeretem azt hinni, hogy
mások olvasni is, amit írok. Egyszer talán még válhat belőlem valaki.
Nincs annál jobb
érzés, amikor támad egy jó ötleted, és a papírra, vagy éppenséggel monitorra
veted. Látod, ahogy szóról szóra megelevenedik a történet, felveszi alakját,
amelyet most már bármikor vissza tudsz olvasni. Belehelyezkedünk a narrátor
szerepébe, és elmeséljük azt, ami megszületett a fantáziánkban. Amilyen könnyűnek
tűnik ez a folyamat, olyan nehéz is.
Meg van a
fejünkben, hogy minek, hogyan kell kinéznie. Az olvasóknál megjelenő
elvárási-horizonthoz hasonlítanám. Csak itt fordítva. Alkotói-elvárás. Elvárjuk
azt, magunktól, hogy ahogy a fejünkben létezik, úgy jelenjen meg a szemünk
előtt is. Viszont a gond az, hogy ahányszor újraolvassuk, amit eddig írtunk,
mindig találunk benne kivetnivalót. Hol itt nem jó, hol ott nem fejezi ki elég
jól a dolgokat, stb. Ezek után mindig elkezdjük javítani, amit eddig
elkészítettünk. Csak hát felmerül az a probléma, hogy akkor sose érünk oda,
hogy befejezzük azt, amit elkezdtünk. Erre ki kell találni egy sajátságos
módszert. A sajátomat nem árulom el, de annyit elmondhatok, nagy szerepe van
benne egy barátomnak, akit csak saját házi-lektoromnak, és kritikusomnak
szoktam hívni.
Miután azt a
problémát letudjuk, hogy mit és hol javítsunk, azután már csak az marad, hogy
befejezzük a történetet. Saját tapasztalatból mondom, hogy ez nem könnyű. Máig
akadozok a regénykémmel, amibe belevetettem magam, viszont különböző cikkeket
és novellákat csak úgy ontom magamból. Ez inkább időhiánynak tudható be.
Viszont, aki komolyan gondolja az írást, nem árt, ha ilyen dolgokkal is számol,
és belekalkulálja az idejébe az írást is. Még, ha napi 1 oldalt is ír meg, már
az is előre haladás, hiszen egy év 365 napból áll, azaz 365 oldalt minimum
írna. Nem árt önképezni is magunkat.
Hogyha valaki
már belekóstolt abba, hogy milyen az, amikor mások szórakoztatására felvesszük
a narrátor szerepét, tudja, hogy milyen remek érzés. Viszont mindig újítani
kell, javítani a stílusunkon, ha nem akarjuk azt, hogy egy idő után
ellaposodjunk, és unalmassá váljunk. Ezért is kell az a bizonyos önképzés.
Valamilyen formában javítani és fejleszteni kell tudásunk, hogy mindig változatosak
legyünk. Ez lehet iskola, vagy mentor segítségével. Különböző tanfolyamok
megtekintésével, vagy nálam aktualitásként, író-táborban való részvétellel. De
a legfőbb mozzanat, amit mindenkinek meg kell tennie, az a gyakorlás.
Gyakorolni muszáj! A nélkül az ember soha, semmit nem fog elérni, ha nem
gyakorol. Ezeket nem muszáj nyílt közönség elé tárni, elég, ha csak magunknak
látjuk, és vezetjük, hogy mennyit fejlődtünk.
Lexikai
tudásunkat fejlesztenünk kell, és magáról a regényekről is többet kell megtudnunk
a gyakorláson kívül. Milyen író, vagy költő lenne az, aki nem tudja elmondani,
hogy milyen a műve? Ha nem tudja jellemezni? Egy írónak mindig tudnia kell,
hogy milyen a narrátora, milyen módban írja, mi a témája, és még ehhez hasonló
dolgokat, amelyeket nem fog tudni kirázni a kis ujjából. Ehhez bizony tanulnia
kell. Mert tegyük fel, ha valaki kritizálja művét, és olyan szavakat használ,
mint homodiegetikus nézőpont, fabula, én-elbeszélés, és ehhez hasonlók, az író
pedig csak pislog értetlenül, soha nem fogja sikerre vinni. Szóval mindenre fel
kell készülni.
Nem csak azt
kell tudni, hogy mit ír, hanem azt is, hogy hogyan. De mivel már lassan magam
sem tudom, hogy mit és hogyan írok ebben a pillanatban, befejezem itt, és majd
máskor folytatom eme eszmefuttatásomat, ha rendeztem többi gondolataimat is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése