2014. május 24., szombat

Kívülállók, vagy szereplők lennénk?



A címben felvetett kérdésre, elég nehéz választ adni. Nekem bizonyosan, viszont megeshet, hogy más olvasónak könnyebb lehet. Kérdésem arra vonatkozik, amikor olvasunk egy könyvet, akkor melyik nézőpontot – gondolok itt, a homodiegetikus- és a heterodiegetikus nézőpontra- részesítjük előnyben? Olvasóként teljesen más hatást ér el nálunk a megírt mű. Mindkét nézőpontra hoznék egy könyv példát. Homodiegetikus nézőpontban, azaz E/1. személyben írt könyvként Jeaniene Frost Cat és Bones vámpírvadászok sorozatának Félúton a sírhoz című regényét mondanám, míg heterodiegetikus nézőpontból, azaz, amikor egy külső narrátor által, E/3. személyben olvassuk a történetet J. R. Ward Fekete Tőr Testvériség sorozatának Éjsötét szerető regényét hoznám példának.

És a nézőpontoknál tisztázódik a cím is. Amikor megismerkedtem a Félúton a sírhoz könyvvel, meglepett, hogy mennyire bele tudom magam élni a karakterbe, és mennyire „részt veszek” én is a cselekményben. Olyan volt, mintha én lennék a szereplő. Az írónő már az első oldalon megfogott a történettel, hiszen egy olyan kezdő poénnal nyitott, ami magával ragadja bármelyik olvasót (leteszteltem Mr. D barátomon). Catnek, a főszereplőnek a szemszögéből olvashatunk mindent. Vele éljük át a cselekményeket, az ő érzéseire fogunk reagálni és a gondolataira reflektálni. Ez a homodiegetikus nézőpontnak az előnye és hátránya is. Mert így csak egy szereplő szemszögéből ismerünk mindent, és a többiekéből semmit nem fogunk meg tudni, legfeljebb akkor, ha ők maguk mesélik el. Ezzel szemben a heterodiegetikus nézőpontnál a legtöbb esetben mindent megtudunk.
Általában egy mindentudó narrátor közvetít minket végig az eseményeken, ahogy J. R. Wardnál is megfigyelhető. Nála ugyanúgy megjelenik ez a mindentudó narrátor, akinek köszönhetően, mi, olvasók ott lehetünk mindenhol, és tudhatunk mi is mindent. Az elbeszélt monológ technikáját alkalmazza. Hol a narrátor közli a szereplő gondolatait, hol magától a szereplőtől idéz. Váltakoznak a nézőpontok, szereplőről-szereplőre ugrál, így tartja mindig képben az olvasót. Itt is ugyanúgy tudjuk, hogy mit érezhetnek a szereplők, és már nem egyetlen személyről van szó. Tehát, levonhatjuk, hogy az auktoriális elbeszélésnél olvasóként gyakran több mindent tudhatunk meg a cselekményből, mint az én-elbeszélésnél.
Ez előbbiekben felvázoltam azokat a dolgokat, amelyeket a legjobban észrevehetünk a két különböző nézőpontnál. Nehéz a kettő között dönteni, hiszen gyakran, a durvább vagy éppen személyesebb, intimebb eseményeknél szívesen maradnánk külső szemlélők, teljes kívülállók, míg máshol szívesebben vetjük bele magunk a történésekbe, és lennénk mi magunk a főszereplők. Sajnos, a mai napig nem tudok dönteni, hogy melyiket szeretem jobban olvasni, de hát nem is muszáj! Vagy ha igen, akkor mindenki döntse el magának. Én jól elvagyok mindkettővel.
Ria

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése