2014. június 20., péntek

Műfaji meghatározás- avagy, ne döntsék el helyettünk, mit olvassunk


Nem is olyan régen, amikor a kezembe fogtam egy könyvet, felháborodtam a benne megadott műfaji meghatározáson. Idézem: „Műfaj: női irodalom”. Kérem szépen, ez beskatulyázás! A barátaimmal is kisebb nagyobb vitába keveredtem, méghozzá abban a témában, hogy ki- mit olvas. Igenis bárki bármit olvashat! Miért ne lehetne, hogy egy idős, nagymama korú nő „tini regényt” olvasson? Miért ne lehetne, hogy egy nő thrillert, horrort vagy éppen sci-fit olvasson? Vagy fordítva, egy férfi miért ne olvashatna romantikus regényt? Ez mind egy nagy beskatulyázás! Bezárnak minket az elvárások!

Persze valamilyen szinten egyet is értek, hiszen egy kisebb gyermek ne olvasson olyan könyvet, amelyben 18+-os jelenetek vannak. De ezeket akkor tüntessék fel. Ne próbálják megszabni, hogy mit olvassunk. Ez a bizonyos nő irodalom kategória pedig, véleményem szerint egyenesen borzasztó! Egy férfi miért ne olvashatná el ugyanazt a regényt? Megmondom miért. Mert megszólnák érte. Ha el is olvassa, élvezi is, és elmondja másnak, kinevetik. Sajnos, ilyen a társadalom, ez ellen nem lehet tenni. De ez érződik a könyvek kiadatásánál is.
Kezünkbe veszünk egy könyvet, már a borítójáról sütni fog, hogy vajon milyen réteget céloztak meg vele. Ezzel persze semmi gond nincs, hiszen ez a marketing. Viszont, akkor ne kizárólagosan egy réteget célozzanak meg, hanem többet egyszerre. Nem lehetetlenség! Például saját baráti körömből tudom, hogy a tini regényt, amit imádok, és ajánlanám például egy hímnemű társamnak, eléggé furán néz rám, hiszen a borító csupaszív, rózsaszín, bohókás, szóval egy tini lány könyve is lehetne. Ők is beleesnek abba a hibába, hogy a kiadóknak hisznek. A borító alapján ítélik meg a könyvet, nem a belseje miatt. És visszatérve a gondolatmenetem elejére, ez a kiadók hibája. Egy vásárlói réteget céloznak meg több helyett.
Másik hibaként még a könyvesboltok vagy online könyvesboltok műfaji könyvbesorolását tartom. Tegyük fel! Hallunk egy könyvről, és interneten, vagy boltban utána nézünk. Megtaláljuk, és utána meglepődünk, hiszen nem abba a kategóriába tartozik, amit olvasni szoktunk. Rögtön le is mondunk róla, hiszen nem a mi műfajunk. És ekkor felmerülhet a kérdés, hogy honnan tudjuk, ha el sem olvastuk? Csak ezért, mert be van sorolva? Kihagyunk egy jó könyvet, mert valaki valamilyen módon meghatározta, hogy ki- mit, milyen műfaji besorolás alatt olvasson? Ne hallgassunk a kiadókra, még magukra az írókra sem! Próbálkozzunk a könyvekkel, és, ha nem megy, akkor kijelenthetjük, hogy: Igenis próbálkoztam, de nem ment! Ez nem az én műfajom! Ekkor már másként hangzik, hiszen nincs benne az a tartalom, hogy mások határozzák meg, mit olvassunk.
Befejezésként, még annyit tennék hozzá, hogy tényleg ne egy borító alapján, vagy a meghatározása alapján ítéljünk meg egy könyvet. Vágjunk bele, nézzük meg tetszik-e nekünk. Ha mindig csak a mások által megállapított besorolásokra hallgatunk, észrevétlenül is, de mások fognak dönteni helyettünk. Ezt vegyük figyelembe!

Egy rövid párbeszéddel mutatnám, hogy miről is beszéltem:
Én (Ria): most figyelj...nézd azt...
Én: olvasod a BOmlást!
Én: besorolása: erotikus--thriller
Én: kb 5 lapnyi szexjelenet ha van benne összesen sokat mondok...
Én: kezedbe vennéd anélkül, hogy ne ajnároztam volna?
Mr. D: eszembe se jutott volna, soha :_D
Mr. D: főleg a borító alapján :D
Én: nah, ez a mondanivalóm :D
Én: ne a borító, és ne a besorolás alapján ítélje meg az ember :D

Ria

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése